Uczymy się przez platformę edukacyjną MOODLE OKNO

„Zjazd 1 – Podstawy Technologii Informacyjnej” jest pierwszym ze zjazdów laboratoryjnych realizowanych w Ośrodku Kształcenia na Odległość w trakcie studiów I stopnia, na kierunkach: Elektronika i Telekomunikacja, Informatyka Stosowana oraz Automatyka, Robotyka i Informatyka Przemysłowa.

Ze względu na swoją powszechność i dostępność dla wszystkich studentów pierwszego semestru, zjazd ten jest realizowany w formie ćwiczeń prowadzonych w trybie asynchronicznym z dużym udziałem zajęć o charakterze synchronicznym – z bezpośrednim kontaktem z prowadzącym – realizowanymi w technice zdalnej.

Zjazd ten ma kilka podstawowych celów – formalnych i nieformalnych. Pierwszym, formalnym celem jest wyrównanie, rozszerzenie i ugruntowanie wiedzy studentów z zakresu korzystania z podstawowych narzędzi, jakimi są edytory tekstu, procesory tekstu, arkusze kalkulacyjne, menedżery bibliografii. Celem nieformalnym, jest przygotowanie studentów do osobliwej formy studiowania, jaką jest studiowanie na odległość czy zbudowanie w grupie studenckiej poczucia wspólnoty.

W ramach przedmiotu, studenci zapoznają się z rozszerzonymi możliwościami znanych im, zazwyczaj w podstawowym stopniu narzędzi – takich jak edytor tekstu, procesor tekstu czy arkusz kalkulacyjny. Te rozszerzone możliwości okazują się być niezastąpione w ich dalszym toku studiowania, przy przygotowywaniu rozmaitych raportów, sprawozdań czy ostatecznie przygotowaniu pracy dyplomowej. Znajomość obsługi arkusza kalkulacyjnego pozwala z kolei na ułatwione rozwiązywanie prostych problemów inżynierskich, możliwość sprawdzenia poprawności wykonywania przez siebie pewnych obliczeń, a także wyrabiania pewnej świadomości co do zasad „myślenia” komputerowego, co staje się nieodzowne na przykład przy nauce programowania. Przedmiot ten, uczy także pewnych kwestii typowych dla dokumentów naukowych czy oficjalnych, w których powołujemy się na obce źródła informacji w formie cytatów lub musimy wprowadzać kontrolę wersji.

Nieformalny cel przedmiotu jest związany z przygotowaniem i oswojeniem studentów ze studiami na odległość, których się podjęli. "Zjazd 1" jest jedną z nielicznych okazji, przy których studenci Ośrodka mają szansę się spotkać osobiście – przy okazji spotkań stacjonarnych, nawiązać ze sobą relacje i zawiązać współpracę. Jako ważna część życia akademickiego, ta możliwość staje się nieoceniona, zwłaszcza przy trybie studiowania na odległość. Nie bez znaczenia są też kwestie związane z systematycznością pracy na kursie i w całym ciągu studiów. "Zjazd 1" ma szczegółowo ułożony harmonogram, znany studentom na samym początku kursu. Równomierne rozłożenie pracy i zastosowanie harmonogramu w jej odbieraniu od studentów, a także poprawny dobór terminów zajęć synchronicznych sprzyja wzmacnianiu w nich nawyku systematycznej pracy, która jest kluczem do bezproblemowego ukończenia studiów.

Nieodzownym narzędziem do realizacji tego kursu i jego założeń jest platforma Moodle, która oferuje bardzo szeroki wachlarz możliwości podawania treści, nadzoru postępów i ich rozliczania. Dzięki funkcjonalnościom Platformy, przy pewnej niemałej pracy wejścia, możliwym jest zautomatyzowanie kursu z korzyścią zarówno dla studenta jak i dla wykładowcy.

W kształceniu na odległość, o czym wspomniano wcześniej, kluczową sprawą jest systematyczność. Systematyczność ta, powinna być wzmacniana przez czytelną i odpowiednio skierowaną informację. Stąd, nieodzownym są narzędzia pozwalające na automatyzację procesu uczenia. W "Zjeździe 1" wykorzystujemy do tego celu sekcję „Ogłoszenia” oraz funkcjonalność „Zadania”. Wspomniana wcześniej praca wejścia, obejmuje działania przygotowania wiadomości wysyłanych przez platformę do uczestników kursu w określonym czasie – na przykład przypominających o zbliżającym się terminie oddania zadań czy o opublikowaniu nowego zestawu zadań. Korespondencja ta może być przygotowana na początku kursu, a jej wysyłka zaplanowana zgodnie z harmonogramem tegoż. W Zjeździe 1 realizowanych jest 6 ćwiczeń oraz przewidziane są dwie grupy egzaminów. Prowadzący przygotowuje zestaw komunikatów wysyłanych do studentów i harmonogramuje ich wysyłkę. Te wiadomości, to: wiadomość powitalna na przedmiocie, informacje o publikacji kolejnego zestawu ćwiczeniowego, przypomnienie o konieczności odesłania rozwiązań zestawu za 2 dni, przypomnienie o konieczności odesłania zestawu danego dnia, informacja o zapisie na termin egzaminu, przypomnienie o egzaminie, podsumowanie przedmiotu i wiadomość pożegnalna. 

Takie samo harmonogramowanie stosowanie jest w przypadku prowadzenia zajęć. Jak wspomniano wcześniej, na przedmiocie studenci mają do wykonania sześć zadań ćwiczeniowych. Aktywność ta jest realizowana za pomocą funkcji „Zadanie”. Przygotowaną wcześniej treść ćwiczeń umieszcza się w „Zadaniach” i harmonogramuje do otworzenia się i zamknięcia w przyszłości – zgodnie z harmonogramem przedmiotu. Funkcjonalność ta jest korzystna dla zarówno studenta jak i prowadzącego. Pozwala ona na przechowywanie plików z rozwiązaniami, a także kontrolę czasu ich przesłania i aktywności studentów, a także daje możliwość wystawiania ocen i komentarzy do poszczególnych zadań.

Z uwagi na zmieniającą się szybko treść, w "Zjeździe 1" nie ma standardowego podręcznika. Zamiast tego, prowadzący udostępniają materiały punktowo naświetlające kwestie z zadań ćwiczeniowych lub pokazują przykładową drogę dojścia do rozwiązania podczas zajęć synchronicznych. Zajęcia te realizowane są w cyklu cotygodniowym w godzinach wieczornych. Doświadczenia ostatniej edycji dowodzą, że jest to przydatna i ciesząca się zainteresowaniem studentów forma zajęć – bazując na logach dostępu do zajęć i do nagrań, które zostają po zajęciach.

Kolejną istotną kwestią w zwiększaniu efektywności kursu jest nieharmonogramowana wymiana myśli ze studentami. Do tego celu służy forum przedmiotu, które z jednej strony służy do zadawania pytań, a z drugiej do podsycania dyskusji na tematy związane z przedmiotem. Oprócz prowadzącego motorem tej dyskusji są bardzo często sami studenci.

Podsumowując, "Zjazd 1 – Podstawy Technologii Informacyjnej" jest dobrym kursem na początek przygody ze studiami w trybie na odległość. Pozwala on oprócz pogłębienia i ugruntowania swojej wiedzy na szersze poznanie pozostałych studentów jak i wzmocnienie w sobie systematyczności, niezbędnej do bezproblemowego ukończenia studiów. Jako dobrą praktykę wskazywałbym harmonogramowanie działań studenckich, dzielenie większych zadań na mniejsze, informowanie na bieżąco studentów o miejscu w procesie kształcenia, w którym się w danym momencie znajdują. Działania te zapobiegają powstawaniu stanów nieustalonych, działają motywująco i nie pozostawiają studentów samym sobie.